Bij het onderwijsprogramma ontvangen we dagelijks een heel aantal kinderen. Waar komen deze kinderen vandaan, en in welke situatie leven zij? Hoe komt het dat ze hulp nodig hebben bij het leren?

Lees meer...

Het  is alweer een paar weken lente. De kou heeft plaatsgemaakt voor het warme weer. Dat is in de zigeunerstraat te merken ook. Iedereen is weer buiten te vinden en spelen vooral volleybal, elastiek, tikkertje en voetbal. Dat is natuurlijk erg mooi en gezellig en de verleiding is dan wat groter om niet naar ons studieprogramma te komen. Gelukkig hebben we niet te klagen over de opkomst van zowel de kleuterschool als het studieprogramma. Deze zijn veel hoger dan in voorgaande jaren. Dit heeft vooral te maken dat er meer structuur gekomen is en dat wij steeds meer achter de kinderen aangaan als ze een tijdje afwezig zijn.

Lees meer...

'Kan ik u ergens mee helpen?' 'Ik ben op zoek naar Betlehem, want daar is een koning geboren, maar ik kan de weg niet vinden, weet u misschien de weg?'

Dit is een stukje uit het kerst-toneelstuk dat een aantal kinderen van het onderwijsprogramma afgelopen zondag twee keer hebben opgevoerd. Eerst in de kerk van Henk (baptistengemeente), en daarna in de kerk in hun eigen straat. Extra spannend, want dat was voor hun eigen families. Dit was in een soort kinderviering, met naast het toneelstuk een groepje kinderen die een mimestukje deden en een dans van een groepje meiden. Dit alles hebben we op een aantal vrijdagmiddagen ingestudeerd. De opkomst was enorm!

Lees meer...

In de periode van februari tot en met mei 2010 hebben we een meidenclub gehad. Deze club bestond uit vier meiden van boven de 11 jaar die regelmatig naar het studieprogramma komen. We wilden met deze meiden het hebben over identiteit, relaties en seksualiteit.

Een clubmiddag bestond uit een opdracht, een kort stukje lezen en een aantal vragen. We kwamen erachter dat we elke keer teveel gepland hadden. De meiden nemen namelijk graag de tijd voor de opdracht; ze zijn heel precies. En eigenlijk hoefden we geen vragen te stellen. De meiden kwamen zelf wel met hun vragen. Ze zijn heel open en eerlijk en geven graag hun mening. In Nederland moet je tieners nog wel eens uit hun schulp trekken, bij deze meiden was dat niet nodig.

De laatste keer ging het over relaties. ‘Hoeveel vriendjes kan je tegelijk hebben?’ vroeg één van de meiden. Ze gebruikte het Roemeense woord voor vriendje dat het beste te vertalen is als ‘liefje’. Zij is met meerdere ‘vriendjes’ bezig en wil graag weten of dat slecht is, en waarom eigenlijk. We kregen het over vroeg trouwen, iets wat in hun straat normaal is. Een ander vroeg: ‘hoe lang moet je elkaar kennen voor je gaat trouwen?’ Wij legden uit dat het belangrijk is om er zeker van te zijn of je echt bij iemand past voordat je gaat trouwen en dat je zelf daarin een keuze hebt. ‘Ik wil niet zo vroeg trouwen hoor’, reageert één van hen; ‘ik wil eerst mijn school afmaken.’

 Zulke gesprekken zijn heel belangrijk. Het is goed voor hen een ander geluid te horen dan dat wat ze in de straat meemaken en leren. Want wat seks lichamelijk gezien is, dat weten ze wel. Maar wat een gezonde, liefdevolle relatie is, daar hebben ze nog weinig van meegekregen.

Logo

Nieuwsbrief

Inlogformulier